1. Definities
1.1. “AV”: onderhavige algemene voorwaarden;
1.2. “Goederen”: alle goederen aangeboden door EPS-Services naast zwembaden (zoals goederen voor waterbehandeling en zwembadrobots, niet-limitatieve opsomming);
1.3. “EPS-Services”: de firma EPS-Services, gevestigd te Broekstraat 50, 2480 Dessel, BTW BE-1015823887;
1.4. “Klant”: elke consument of professionele klant, al dan niet optredend in eigen naam of middels een rechtspersoon, die een bestelling/opdracht plaatst bij EPS-Services;
1.5. “Website”: https://www.eps-services.be;
1.6. “Zwembad(en)”: elk zwembad, alsook elke zwemvijver (met inbegrip van warmtepompen, filters, rolluiken en stuurkasten), zoals aangeboden door EPS-Services.
2. Toepassingsgebied AV
2.1. Alle commerciële relaties, zowel huidige als toekomstige, tussen EPS-Services en de Klant, worden beheerst door (in hiërarchisch dalende volgorde):
(i) de schriftelijke overeenkomst tussen EPS-Services en de Klant,
(ii) de schriftelijke of elektronische bestelbon uitgaande van EPS-Services,
(iii) de door de Klant ondertekende of anderszins aanvaarde offerte uitgaande van EPS-Services,
(iv) deze AV,
(v) het Belgische recht.
2.2. Door het plaatsen van een bestelling/opdracht bij EPS-Services, erkent de Klant kennis te hebben genomen van deze AV en deze te aanvaarden. De AV hebben steeds voorrang op die van de Klant, zelfs indien deze bepalen dat zij als enige gelden.
2.3. Het (herhaaldelijk) niet-toepassen door EPS-Services van enig recht kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde toestand en ontneemt EPS-Services niet het recht dit later in te roepen.
2.4. EPS-Services behoudt zich het recht voor om haar AV op ieder moment aan te passen of te wijzigen na voorafgaande schriftelijke kennisgeving aan de Klant.
2.5. De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze AV of een gedeelte daarvan, doet geen afbreuk aan de geldigheid van de andere clausules en/of de rest van de bepaling in kwestie. In zulk geval zullen EPS-Services en de Klant trachten de nietige bepaling te vervangen door een equivalente bepaling. Komen partijen niet tot een akkoord, dan kan de bevoegde rechter de nietige bepaling matigen tot wat wettelijk is toegelaten.
2.6. Deze voorwaarden doen geen afbreuk aan de wettelijke rechten die op dwingende wijze aan de consument-Klant worden verleend krachtens de Belgische wetgeving m.b.t. consumentenbescherming.
3. Activiteiten EPS-Services
3.1. De activiteiten van EPS-Services kunnen worden opgedeeld in de volgende hoofdgroepen:
i. De verkoop en plaatsing van zwembaden;
ii. Het uitvoeren van bijkomende diensten met betrekking tot zwembaden (zoals het uitvoeren van onderhoud aan zwembaden, tuinaanleg, het plaatsen van terrassen, renovatie en herstellingen van zwembaden, alsook het uitbreken van een bestaand zwembad en/of terras; niet-limitatieve opsomming);
iii. De verkoop van goederen.
3.2. Een overeenkomst met de Klant kan betrekking hebben op één of meerdere van deze activiteiten.
3.3. Deze AV behandelen eerst de algemene bepalingen die van toepassing zijn op alle activiteiten van EPS-Services (tenzij uitdrukkelijk anders vermeld), en vervolgens de specifieke bepalingen die uitsluitend betrekking hebben op een welbepaalde activiteit van EPS-Services.
________________________________________
Algemeen
4. Publicitaire aankondigingen
4.1. Catalogi, brochures, prijsindicaties, publicitaire aankondigingen, alsook de vermeldingen op de website en de socialmediakanalen (bv. Facebook en Instagram) van EPS-Services, zijn geheel vrijblijvend en slechts te beschouwen als een uitnodiging tot het plaatsen van een bestelling/opdracht door de Klant.
5. Offertes
5.1. Een offerte is slechts geldig voor de specifieke bestelling/opdracht waarop deze betrekking heeft en geldt dus niet automatisch voor volgende, gelijkaardige bestellingen/opdrachten.
5.2. Een offerte geldt slechts voor de duur die erop wordt vermeld en, bij gebreke hiervan, voor een duur van 30 kalenderdagen.
5.3. De prijsinschatting in de offerte geldt slechts op voorwaarde dat de Klant alle gegevens, noodzakelijk of nuttig voor de uitvoering van de bestelling/opdracht, heeft meegedeeld aan EPS-Services.
6. Totstandkoming overeenkomst
6.1. De overeenkomst komt pas tot stand door (het volgende bij gebreke aan het vorige):
i. De schriftelijke of elektronische bestelbon uitgaande van een persoon bevoegd om EPS-Services te verbinden, of;
ii. De ondertekening door de Klant van de offerte uitgaande van EPS-Services.
Eventuele wijzigingen of aanvullingen – na totstandkoming van de overeenkomst – zijn slechts geldig na schriftelijk akkoord van beide partijen (bijvoorbeeld met betrekking tot betalingsvoorwaarden, leverings- of uitvoeringstermijnen). Bij ontstentenis van voormeld schriftelijk akkoord wordt ervan uitgegaan dat deze zijn uitgevoerd conform de (mondelinge) instructies van de Klant.
6.2. EPS-Services behoudt zich steeds het recht voor om bijkomende informatie op te vragen aangaande de Klant, diens activiteiten of kredietwaardigheid. Bij gebreke aan mededeling hiervan kan EPS-Services de uitvoering van de bestelling/opdracht weigeren of opschorten, dan wel integrale voorafbetaling, betaling in schijven, of een voorschot eisen.
7. Annulering
7.1. Annulering door de Klant
Voor annuleringen door de Klant zijn de artikelen 23 en 28 van toepassing.
7.2. Annulering door EPS-Services
EPS-Services is gerechtigd – zonder enig recht op vergoeding voor de Klant – een bestelling te annuleren wanneer:
• De bestelling is gebaseerd op foutieve informatie van de Klant, of wanneer EPS-Services vermoedt dat de Klant beroep doet op EPS-Services om redenen die niet als objectief redelijk en aanvaardbaar kunnen worden beschouwd;
• EPS-Services na de totstandkoming van de overeenkomst, om objectieve redenen, niet (langer) in staat is om de bestelling/opdracht uit te voeren (bijvoorbeeld als het zwembad en/of de goederen niet of niet langer voorradig zijn). In dit geval zal EPS-Services de Klant binnen een redelijke termijn op de hoogte brengen. Indien er geen alternatieve oplossing beschikbaar is, zal EPS-Services de reeds betaalde bedragen binnen 14 kalenderdagen na deze kennisgeving terugbetalen aan de Klant.
________________________________________
8. Uitvoering van de overeenkomst
8.1. Samenwerking van de Klant
De Klant is verplicht om een vlotte samenwerking te waarborgen en de nodige ondersteuning te bieden bij de voorbereiding en uitvoering van de bestelling/opdracht door EPS-Services. Dit omvat het verstrekken van alle noodzakelijke gegevens, documenten, specificaties en instructies die EPS-Services nodig heeft voor een correcte uitvoering.
8.2. Juistheid van gegevens
EPS-Services is niet verplicht om de juistheid van de door de Klant verstrekte gegevens te controleren en mag hier zonder meer op vertrouwen. De Klant is volledig verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van deze gegevens en vrijwaart EPS-Services van eventuele aanspraken van derden in dit verband.
8.3. Onafhankelijke uitvoering
EPS-Services voert de bestelling/opdracht uit op zelfstandige basis. De samenwerking tussen EPS-Services en de Klant impliceert geen enkele band van ondergeschiktheid.
8.4. Toegankelijkheid van de locatie
De Klant garandeert dat de overeengekomen locatie voor de uitvoering van de bestelling/opdracht toegankelijk is. Indien de aanvang of voortgang van de uitvoering wordt vertraagd, verstoord of bemoeilijkt door factoren zoals in dit artikel beschreven, zal/zullen:
• De uitvoering van de bestelling/opdracht niet worden aangevat en/of onmiddellijk worden stopgezet (zonder dat EPS-Services enige schadevergoeding verschuldigd is);
• De kosten, zoals bijvoorbeeld nutteloze verplaatsingskosten en wachttijden langer dan een half uur, door EPS-Services aan de Klant worden doorgerekend, met een minimum van €125,00.
8.5. Uitbesteding
EPS-Services behoudt zich het recht voor om de uitvoering van de bestelling/opdracht (gedeeltelijk) uit te besteden aan onderaannemers.
________________________________________
9. Voorschot
EPS-Services behoudt zich steeds het recht voor om van de Klant een voorschot, betaling in schijven of volledige voorafbetaling te eisen.
9.1. Voorschot en Betalingen
EPS-Services behoudt zich steeds het recht voor om van de Klant (i) een voorschot, (ii) betaling in schijven, of (iii) schadevergoeding te eisen, onverminderd het recht op vergoeding van hogere bewezen schade.
• EPS-Services behoudt zich het recht voor om elke verdere levering/uitvoering onmiddellijk stop te zetten en om zonder enige ingebrekestelling andere bestellingen/opdrachten als geannuleerd te beschouwen. In dat geval is de Klant een schadevergoeding verschuldigd, zoals bepaald in Artikel 9.2, onverminderd het recht op vergoeding van hogere bewezen schade.
• Dit leidt tot de onmiddellijke opeisbaarheid van alle andere facturen, zelfs die welke nog niet vervallen zijn, en de vervallenheid van alle toegestane betalingsvoorwaarden.
13.2. Dit geldt eveneens in geval van dreigend faillissement, gerechtelijke of minnelijke ontbinding, staking van betaling, of bij enig ander feit dat wijst op de insolvabiliteit van de Klant.
________________________________________
16. Aansprakelijkheid
16.1. De aansprakelijkheid van EPS-Services is in elk geval beperkt tot het laagste bedrag van de volgende bedragen:
(i) de prijs betaald voor het zwembad, de bijkomende diensten of goederen die de schade hebben veroorzaakt, of
(ii) het bedrag uitgekeerd door de verzekeraar(s) van EPS-Services, en in ieder geval beperkt tot de aansprakelijkheid die dwingend door de Belgische wet is opgelegd.
16.2. EPS-Services is in geen geval aansprakelijk voor:
• Indirecte of onrechtstreekse schade (schade aan derden of gevolgschade veroorzaakt door de producten);
• Bijkomende schade ontstaan door verder gebruik of verdere toepassing door de Klant na vaststelling van een gebrek;
• Schade veroorzaakt door het niet naleven van de instructies van EPS-Services (bijvoorbeeld onderhoudsinstructies);
• Schade en/of gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks worden veroorzaakt door een daad van de Klant of een derde, ongeacht of deze veroorzaakt zijn door fout of nalatigheid;
• Enige schade ontstaan aan de ondergrond en/of oprit;
• Normale slijtage, onjuiste behandeling, buitengewone belasting, externe invloeden;
• Schade ontstaan door verkeerde, onbetrouwbare, onvolledige of laattijdige instructies van de Klant;
• Beweerde gebreken gebaseerd op subjectieve gegevens zoals persoonlijke smaak;
• Schade veroorzaakt door overmacht of hardship, zoals beschreven in Artikel 17;
• Schade ontstaan ten gevolge van het niet opvolgen, of het slechts gedeeltelijk opvolgen, van het door EPS-Services verstrekte advies, dat steeds op vrijblijvende basis wordt gegeven.
16.3. Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid van EPS-Services kan enkel weerhouden worden door de rechtstreekse Klant van EPS-Services en niet door derden.
16.4. Vrijwaringsplicht
Onverminderd voorgaande, erkent de Klant uitdrukkelijk dat de vrijwaringsplicht van EPS-Services betreffende verborgen gebreken in geen geval verder reikt dan deze die haar leveranciers hebben.
________________________________________
17. Overmacht & Hardship
17.1. EPS-Services is niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen die veroorzaakt is door overmacht of hardship. Onder overmacht of hardship wordt verstaan: alle omstandigheden die op het moment van het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijs onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die in hoofde van EPS-Services de onmogelijkheid creëren om de overeenkomst uit te voeren, of die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is (zoals, maar niet beperkt tot oorlog, brand, inbeslagname, personeelstekort, staking, bedrijfsorganisatorische omstandigheden, dreiging of daden van terrorisme, diefstal van de producten/diensten tijdens transport).
17.2. Voormelde situaties geven EPS-Services het recht de herziening en/of schorsing van de overeenkomst te vragen door middel van een eenvoudige schriftelijke betekening aan de Klant, zonder dat zij enige schadevergoeding verschuldigd is of kan zijn. Indien de situatie van overmacht en/of hardship langer dan 2 maanden aanhoudt, hebben beide partijen het recht de overeenkomst te beëindigen.
________________________________________
18. Netting
18.1. In overeenstemming met de Belgische Wet van 15/12/2004 zullen EPS-Services en de Klant automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schulden tegenover elkaar compenseren en verrekenen.
________________________________________
19. Privacy
19.1. De verwerking van persoonsgegevens door EPS-Services met betrekking tot een (potentiële) Klant vindt plaats conform de privacyverklaring van EPS-Services, welke geraadpleegd kan worden op de Website. In dit kader treedt EPS-Services op als verantwoordelijke voor de verwerking. Deze privacyverklaring bevat onder andere informatie over de persoonsgegevens die EPS-Services verzamelt, alsook over de wijze waarop deze gebruikt en verwerkt worden.
19.2. Door het aankopen van de producten of door het afsluiten van een overeenkomst met EPS-Services, erkent de Klant kennis te hebben genomen van deze privacyverklaring en deze te aanvaarden.
________________________________________
20. Bevoegde Rechtbanken en Toepasselijk Recht
20.1. Alle geschillen worden beslecht door de rechtbanken van het arrondissement waar EPS-Services haar maatschappelijke zetel heeft, tenzij EPS-Services hiervan uitdrukkelijk afwijkt.
20.2. Het Belgisch recht is van toepassing.
21. Taal
21.1. De oorspronkelijke taal van deze voorwaarden is het Nederlands. Vertalingen of documenten opgesteld in een andere taal vormen steeds louter een toegift naar de Klant toe. In het geval van tegenstrijdigheden zal de Nederlandse versie steeds prevaleren.
________________________________________
22. Betalingsvoorwaarden
22.1. Zonder afbreuk te doen aan het algemene karakter van Art. 12.1, zal EPS-Services de prijs voor de producten en/of diensten factureren als volgt: 30% één maand vóór de uitvoering van de werkzaamheden, 60% één week vóór de uitvoering en 10% bij oplevering van de producten/diensten.
________________________________________
23. Annulering door de Klant
23.1. De Klant is niet gerechtigd om de overeenkomst betreffende de aankoop en uitvoering van de diensten te annuleren, indien er toch een annulering volgt door de klant heeft EPS recht op een schade vergoeding van 30%van de overeenkomst .
________________________________________
24. Uitvoering van de Overeenkomst
24.1. EPS-Services is enkel gehouden tot de uitvoering van de overeenkomst conform de afspraken met de Klant (en zoals eventueel bevestigd en/of gewijzigd tijdens een werfbezoek, cfr. Art. 24.3). Alle bijkomende diensten en/of goederen die niet expliciet zijn voorzien, zullen worden beschouwd als meerwerk en afzonderlijk worden aangerekend.
24.2. EPS-Services garandeert de goede uitvoering van de opdracht, waarbij altijd de gepaste zorgvuldigheid en goede trouw wordt betracht.
24.3. Na de totstandkoming van de overeenkomst, zal EPS-Services in onderling overleg een werfbezoek inplannen, dat minstens 1 maand vóór de uitvoering van de werkzaamheden zal plaatsvinden. Gedurende dit werfbezoek zullen de verschillende bijkomende opties/diensten, zoals opgelijst in de offerte, met de Klant worden doorgenomen.
24.4. Om een vlotte en correcte uitvoering van de werkzaamheden door EPS-Services mogelijk te maken, is de Klant ertoe gehouden om:
• Alle noodzakelijke gegevens en documenten te verstrekken;
• De nodige vergunningen aan te vragen respectievelijk te voldoen aan de meldplicht die op de Klant rust in verband met de uitvoering van de werkzaamheden (cfr. Art. 25.1);
• De nodige inlichtingen te verstrekken over de locatie waar de werkzaamheden moeten worden uitgevoerd en de vrije toegang tot de locatie op de gevraagde tijdstippen;
• De locatie klaar te maken voor de uitvoering van de werkzaamheden conform de instructies die EPS-Services gedurende het werfbezoek heeft meegegeven (zoals bijvoorbeeld het voorzien van de nodige water- en elektriciteitsvoorzieningen).
________________________________________
25. Vergunningen
25.1. De Klant erkent dat hijzelf verantwoordelijk is voor het verkrijgen van de vereiste vergunningen voor de uitvoering van de werkzaamheden, dan wel voor het voldoen aan de meldplicht die op de Klant rust.
________________________________________
26. Oplevering / Waarborg
26.1. Wanneer de uitvoering van de werkzaamheden voltooid is, zal EPS-Services altijd bij de Klant de uitvoering controleren (door middel van een rondgang samen met de Klant). De werkzaamheden worden als opgeleverd beschouwd wanneer EPS-Services aan de Klant heeft meegedeeld dat de werkzaamheden voltooid zijn en de Klant deze heeft aanvaard.
26.2. Indien tijdens de oplevering opmerkingen/gebreken worden genoteerd, zal in onderling overleg een datum worden vastgelegd waarop deze kosteloos door EPS-Services zullen worden verholpen.
26.3. Tijdens de oplevering zal EPS-Services instructies meegeven aan de Klant over het goede gebruik en onderhoud van de geleverde diensten/producten, waarvoor de Klant als enige aansprakelijk is.
26.4. Zodra EPS-Services de opmerkingen, zoals genoteerd tijdens de oplevering, heeft verholpen, zal de eindfactuur worden overgemaakt.
26.5. Op de geleverde diensten of producten wordt een waarborg gegeven gelijk aan de garantie zoals vermeld op de bestelbon.
________________________________________
27. Aansprakelijkheid
27.1. Zonder afbreuk te doen aan het algemene karakter van Art. 16, zal EPS-Services bij de uitvoering van de werkzaamheden in geen geval aansprakelijk zijn voor:
• (Additionele) schade veroorzaakt door het onzorgvuldig gebruik en/of onderhoud van de producten of diensten door de Klant of enige derde. De Klant is verplicht de producten en/of diensten als een goede huisvader te gebruiken en onderhouden;
• Beschadigingen van goederen aanwezig op de locatie waar de werkzaamheden worden uitgevoerd;
• Verkleuring of beschadiging door overmatig gebruik of verkeerd gebruik van de producten.
________________________________________
28. Annulering door de Klant (Bijkomende Diensten)
28.1. De Klant is niet gerechtigd om de overeenkomst betreffende de bijkomende diensten te annuleren.
________________________________________
29. Uitvoering van de Overeenkomst (Bijkomende Diensten)
29.1. De uitvoering van bijkomende diensten wordt in de regel beschouwd als een inspanningsverbintenis. EPS-Services zal steeds de gepaste zorgvuldigheid en goede trouw aan de dag leggen en de opdracht naar best inzicht uitvoeren.
________________________________________
30. Klachten & Aansprakelijkheid
30.1. Alle klachten met betrekking tot de uitgevoerde werkzaamheden of geleverde producten moeten door de Klant schriftelijk worden gemeld, uiterlijk op het moment van de oplevering van de werkzaamheden (cfr. Art. 26.1), met bijkomende motivering.
30.2. Zonder afbreuk te doen aan het algemene karakter van Art. 16, beperkt de aansprakelijkheid van EPS-Services zich in elk geval tot het (opnieuw) uitvoeren van de gebrekkige bijkomende diensten of producten.
________________________________________
31. Advies
31.1. EPS-Services adviseert de Klant over welke producten het meest geschikt zijn, alsook over het gebruik ervan. De Klant erkent dat dit advies slechts een richtlijn betreft.
________________________________________
32. Wijze van Levering en Risico-overgang
32.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen of wanneer de Klant de goederen op het verkooppunt van EPS-Services afhaalt, worden goederen steeds DAP (Incoterms® 2020) geleverd op het door de Klant opgegeven leveringsadres. De overdracht van risico voor beschadigingen, vernietigingen en verdwijningen met betrekking tot de geleverde goederen gaat over op het moment van de effectieve levering. EPS-Services behoudt zich het recht voor om de transportkosten aan de Klant door te rekenen.
32.2. De wijze van transport en de keuze van de transporteur wordt door EPS-Services zelf bepaald.
________________________________________
33. Eigendomsvoorbehoud
33.1. EPS-Services behoudt zich de eigendom van de geleverde goederen voor, zelfs wanneer deze verwerkt zijn of ingebouwd zijn, totdat de Klant de prijs, kosten, rente en alle andere toebehoren met betrekking tot de bestelling volledig heeft betaald.
________________________________________
34. Non-conformiteit/Zichtbare Gebreken
34.1. Tenzij bij afhaling in het verkooppunt van EPS-Services, dient de Klant direct bij levering van de goederen een eerste controle uit te voeren, onder andere op de juiste locatie(s), hoeveelheid en zichtbare gebreken. Eventuele non-conformiteit of zichtbare gebreken dienen onmiddellijk schriftelijk te worden gemeld, op straffe van verval.
34.2. Indien geen klachten worden gemeld conform Art. 34.1, wordt de Klant geacht de levering te hebben aanvaard.
________________________________________
35. Verborgen Gebreken
35.1. Tenzij er een aanvullende garantie geldt, heeft de Klant recht op een garantie voor verborgen gebreken gedurende 2 jaar na de levering. De Klant dient elk verborgen gebrek schriftelijk aan EPS-Services mee te delen, uiterlijk 2 maanden na ontdekking ervan (voor professionele klanten is dit 48 uur).
35.2. De Klant moet kunnen aantonen dat de goederen zowel voor als na het ontdekken van het gebrek correct zijn bewaard. Na ontdekking van enig gebrek is de Klant verplicht het gebruik/verwerking van de betreffende goederen onmiddellijk te staken en alle redelijke maatregelen te nemen om verdere schade te voorkomen.
________________________________________
36. Aansprakelijkheid
36.1. Zonder afbreuk te doen aan het algemene karakter van Art. 16, beperkt de aansprakelijkheid van EPS-Services zich in elk geval tot (i) het opnieuw leveren van de ontbrekende of gebrekkige goederen, of (ii) de terugname van de gebrekkige goederen met creditering aan de Klant, of (iii) creditering van de prijs van de ontbrekende goederen.
36.2. De Klant erkent dat de goederen (en in het bijzonder bepaalde chemische stoffen) altijd gescheiden dienen te worden bewaard. EPS-Services kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade veroorzaakt door onzorgvuldig gebruik of verkeerde opslag van de goederen.